16  مدل طراحی استراتژی قابل توجه
اگر قطعه ای از پازل مدیریت استراتژیک تون را گم کردید، این مدل های طراحی می  تواند کمک حال شما  باشد.
برگرفته از مقاله راشل اسمیت؛ مشاور و طراح استراتژی
 مدل ها و ابزارهای طراحی استراتژی بدین منظور طراحی شده اند تا « طرح عملیاتی » شما را توسعه بدهند. تعداد زیادی مدل های طراحی وجود دارد. از این بین ما 16 تا از بهترین ها و پرکاربردترین ها که می توانند برای شما کاربردی باشند را برای شما آماده کرده ایم به این امید که بتوانند گره از کار شما باز کنند.
شرایطی که در زیر عنوان می شوند احتمالاً برای شما و کسب و کار شما آشنا هستند:
1-    استراتژی خاصی در سازمان شما وجود ندارد و شما در تلاشید که یک مدل طراحی استراتژی پیدا کنید که بتوانید بر اساس ان فرآیند طراحی استراتژی را آغاز نمایید.
2-    استراتژی در گستره شرکت شما وجود دارد، اما ناکارآمد است، و گمان می کنیم که استفاده از یک مدل طراحی استراتژی ( و یک نرم افزار استراتژی) تفاوت چشمگیری ایجاد خواهد کرد.
3-    استراتژی در گستره سازمان شما مناسب است اما سطحی در محیط کسب و کار شما ( یا در فرآیندهای داخلی) وجود دارد که نیاز دارد دوباره با استراتژی همگام و همتراز گردد.
اگر شما با یکی از سناریو های بالا درگیر هستید ، این مقاله قطعاً می تواند برای شما مفید باشد.
ابتدا نگاهی به عناوین بیندازیدف سپس سراغ موردی بروید که دقیقاً مناسب کار شماست و در جستجوی آن به سر می برید. 
پروژه های مدیریتی چابک و طرح های استراتژی؛
1-    کارت امتیازی متوازن BSc
2-    نقشه استراتژی
3-    تحلیل SWOT
4-    مدل PEST
5-    طرح GAP
6-    استراتژی اقیانوس آبی
7-    نیروهای پنج گانه پورتر
8-    چارچوب VRIO
9-    چارچوب بالدریج
10-    OKRs ( نتایج کلیدی و عینی)
11-   طراحی Hoshin
12-   طراحی استراتژی مسأله محور Issue-based
13-   طراحی استراتژی هدف- محور Goal- Based
14-   مدل طراحی استراتژی هم تراز
15-   مدل ارگانیک طراحی استراتژی
16-    طراحی استراتژی Real-time
 

کارت امتيازي متوازن
کارت امتيازي متوازن (BSC)چيست؟ آیا وجوه یا مناظر کارت امتیازی متوازن چهار منظر است؟
کارت امتیازی متوازن یک چارچوب مدیریت استراتژی است که توسط رابرت کاپلان[1] و دیوید نورتون[2] پایه گذاری شده است.
اهداف؛ که اهداف کلان سازمان هستند
سنجه ها؛ که به شما کمک می کنند که بدانید به اهداف استراتژیک خود دست یافته اید.
اقدامات ابتکاری؛ که برنامه های کلیدی عملکردی هستند که به شما کمک می کنند به اهدافتان دست یابید.
 

بهتر است بدانيد كه ارزيابي نمودن، تنها يک جنبه از کارت امتيازي متوازن است. کارت امتيازي متوازن يک سيستم است و نه يک سيستم ارزيابي صِرف. کارت امتيازي متوازن، ابزاري است در جهت تنظيم و دستيابي به اهداف استراتژيک سازمان. به اختصار مي­توان گفت‌که کارت امتيازي متوازن يک سيستم مديريتي است‌که سازمان را در جهت تنظيم مسير و دست‌يابي به اهداف کليدي استراتژيک خود حمايت مي­نمايد. خلق‌كنندگان کارت امتيازي متوازن چهار منظر يا وجه اساسي را مطرح نمودند. اين چهار منظر، سازمان را از كسب موفقيت يا شکست، آگاه‌ مي‌نمايد.
 وظايف چهارگانه زير با نگاه به چهار منظر ذکر شده، ارائه مي‌گردد:
1ـ کارت امتيازي مالي: به‌منظورشناخت نيازمندي­ها و عملکرد‌مالي سازمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. معيارهاي مالي از مهمترين اجزاي نظام ارزيابي متوازن هستند. به ‌ويژه در سازمان‌هاي‌انتفاعي اين معيارها به ما مي‌گويند که اجراي موفقيت‌آميز اهدافي که در سه منظر قبلي تعيين گرديده‌اند، در نهايت، موجب چه‌نتايج و دستاوردهاي‌مالي‌خواهدشد. تمام‌تلاشي‌که‌براي‌بهبود‌رضايت‌مندي‌مشتريان، ارتقاي‌کيفيت ‌و کاهش‌ زمان‌‌تحويل ‌محصولات وخدمات خود انجام مي‌دهيم؛ اگر به نتايج مالي ملموس ختم نشوند، هيچ ارزشي نخواهند داشت.
2ـ کارت امتيازي مشتري:
به‌منظور آگاهي از سطح رضايت مشتريان(از طريق سنجش‌هاي کمي و کيفي در مورد کالا و يا خدمات ارائه شده)  مورد استفاده قرار مي­گيرد.
 
 3ـ کارت امتيازي فرايندهاي‌داخلي:
در جهت ارزيابي‌فرايندهاي مورد نياز در سازمان به‌کارگرفته مي‌شود. در اين منظر سازمان‌ها ‌بايد فرايندهايي را مشخص نمايندکه با برتري يافتن در آن‌ها، بتوانند به ارزش‌آفريني براي مشتريان و نهايتاً سهامداران خود ادامه‌دهند. تحقق هريک از اهدافي که در منظر مشتري تعيين مي‌شود، نيازمند انجام يکسري از فرايندهاي عملياتي به صورت کارا و اثربخش است. اين فرايندها بايد در منظر فرايندهاي داخلي تعيين گشته و معيارهاي مناسبي نيز براي کنترل پيشرفت آنها توسعه داد.
 
4ـ کارت امتيازي دانش، رشد و يادگيري:
اين وجه بر نحوه‌ي آموزش کارکنان ، کسب دانش و چگونگي استفاده از آن، به‌منظورحضور و بقاء در بازار رقابتي موجود، تمركز مي‌نمايد. وقتي شما اهداف و معيارهاي مربوط به منظر مشتري و فرايندهاي داخلي را تعيين مي‌نماييد، بلافاصله متوجه شکاف موجود بين مهارت‌ها و قابليت‌هاي مورد نياز کارکنان و سطح فعلي مهارتها و قابليتها مي‌شويد. بنابراين اهداف و معيارهاي اين منظر بايد در جهت پر کردن اين شکافها و فاصله‌ها تعيين‌گردند و در ادمه معيارهاي مناسبي براي کنترل پيشرفت آنها نيز تعيين شود.
به هر حال نورتون و کاپلان با معرفي سيستم ارزيابي عملکرد خود توجه مديران را به اين نکته جلب کردند که بهتر است عملکرد کارکنان را با يک روش کل­نگرانه­تر مورد بررسي قرار دهيم.آن‌ها  نظريه خود را با چهار منظر يا وجه معرفي کردند، که در حال حاضر به شش منظر يا وجه افزايش پيدا کرده است. اثر ديگر نورتون و کاپلان با نام نقشه استراتژي، به اهميت وجه رضايت کارکنان و نیز وجه محيط و ارتباطات (وجه مسووليت‌هاي مدني و اجتماعي) مي­پردازد. ) برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب مذکور مراجعه نمایید.)
مالي:
v      به‌كارگيري دارايي‌ها
v   بهينه‌سازي سرمايه در گردش مشتري:
v      افزايش رضايت مشتريان
v   هدف‌گيري مشترياني كه بيشترين سود را ايجاد مي‌نمايندمحيط و جامعه( ارتباطات):
v      حمايت تجارت محلي
v      پيوند با كاركنان احتمالي آينده
v     رهبري ارتباطات
فرايندهاي داخلي:
v      تحويل به موقع كالاها
v      بهينه‌سازي تكنولوژي
v     رابطه اثر‌بخش با ذي‌نفعان كليدي رضايت كاركنان:
v      فرهنگ مثبت سازماني
v      ارتباط با مشتريان كليدي
 يادگيري و رشد:
v      افزايش مهارت و قابليت انطباق‌پذيري
v     ميزان تنفيذ و اختيار دهي
« شش منظر كارت امتيازي متوازن »
 
 

1.Robert Kaplan
2.David Norton

​​​​​​​

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش